Τρίτη 6 Αυγούστου 2013

ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ Ο ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΤΟΣ 2012



βλ. και εδώ
Τον απολογισμό πεπραγμένων της Δημοτικής Αρχής για το έτος 2012 έκανε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης 

κατά τη διάρκεια της σημερινής (Πέμπτη 18 Ιουλίου 2013) ειδικής δημόσιας συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου. Χαρακτηρίζοντας την παρουσίαση του απολογισμού του έργου του Δήμου Θεσσαλονίκης ως μια καλή ευκαιρία για τη συνολική αποτίμηση της προσφοράς της διοίκησής του στην πόλη, ο Γιάννης Μπουτάρης έθεσε το πλαίσιο σύγκρισης με τη δράση προηγούμενων διοικήσεων σημειώνοντας:
«Από το τέλος του 2010 μέχρι το τέλος του 2012, η κρατική χρηματοδότηση μειώθηκε γύρω στο 40% με παράλληλη όμως ανάθεση στο Δήμο πολλών πρόσθετων αρμοδιοτήτων. Επισημαίνω την τεράστια μείωση της κρατικής χρηματοδότησης των τελευταίων ετών για να έχουν οι πολίτες πιο ξεκάθαρη εικόνα για τα χρήματα που διαχειρίστηκαν και διαχειρίζονται οι τοπικοί άρχοντες σε σχέση με το παραγόμενο αποτέλεσμα. Αν και είμαστε ξεκάθαρα αντίθετοι σε αυτές τις μεγάλες περικοπές των κονδυλίων της τοπικής αυτοδιοίκησης, είμαστε ταυτόχρονα υπέρ του νοικοκυρέματος και της χρηστής διοίκησης. Αυτή είναι που μας δίνει τη δυνατότητα να μειώνουμε από τη μία τα βάρη των πολιτών από τα δημοτικά τέλη και από την άλλη να μειώνουμε τις υποχρεώσεις του Δήμου προς προμηθευτές και δημότες χωρίς να επιβαρύνουμε την ταμειακή του ρευστότητα».
Σε πείσμα της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας ο Δήμος Θεσσαλονίκης καταφέρνει να ανταποκρίνεται στο έργο του επειδή για πρώτη φορά αξιοποιεί σε μεγάλο βαθμό εξωτερικούς πόρους και εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης σημείωσε αναφέροντας ενδεικτικά ότι από την αρχή της θητείας της παρούσας διοίκησης τα εγκεκριμένα από Ευρωπαϊκά προγράμματα έργα έχουν ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια ευρώ η απορρόφηση των οποίων έχει ήδη αρχίσει αλλά θα ολοκληρωθεί το 2013-14 ίσως και το 2015.
Αναφέρθηκε εκτενώς στη νέα οργανωτική δομή του Δήμου Θεσσαλονίκης, καθώς και σε θέματα διαχείρισης της καθημερινότητας όπως οι προσπάθειες και οι πρωτοβουλίες του Δήμου για τα ζητήματα της ανακύκλωσης και της καθαριότητας. Επιπλέον υπογράμμισε την πολιτική της εξωστρέφειας που εφαρμόζει η Δημοτική Αρχή ιδιαίτερα σε ζητήματα Πολιτισμού και τουριστικής ανάπτυξης της πόλης και επισήμανε την ενίσχυση του τομέα κοινωνικής πολιτικής που υλοποιεί ο Δήμος Θεσσαλονίκης για την ανακούφιση των πληγέντων από την οικονομική κρίση.
Συνοψίζοντας στην κατακλείδα της ομιλίας του κατέληξε: «Κάνοντας τον απολογισμό του έργου μας για το 2012 αλλά και για τα 2,5 χρόνια που είμαστε στη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, πιστεύω ότι –με πολύ λιγότερα χρήματα- ήδη έχουμε καταφέρει για αυτή την πόλη περισσότερα από ότι οι προκάτοχοί μας τα 12 χρόνια που προηγήθηκαν της θητείας μας. Αυτό δεν το λέω αυτάρεσκα μια και από μόνο του δε σημαίνει κάτι ιδιαίτερο. Έτσι κι αλλιώς κριτήριο αξιολόγησης για μας είναι η εφαρμογή του προγράμματός μας και η βελτίωση της ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης. Όμως είναι καλό οι δημότες της πόλης να μπορούν να συγκρίνουν για να παίρνουν τις σωστές αποφάσεις για το μέλλον της. Βλέποντας τα ελπιδοφόρα μηνύματα των οργανωτικών αλλαγών και το έργο που πραγματοποιήσαμε το 2012, είμαστε σίγουροι ότι του χρόνου στις εκλογές οι συμπολίτες μας θα μας δώσουν την ευκαιρία να το ολοκληρώσουμε. Με σχέδιο και σύστημα, αποδοκιμάζοντας τις παλιές πρακτικές, την ρουσφετολογική και κομματική προσέγγιση της τοπικής αυτοδιοίκησης. Για το καλό της πόλης!».
O Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Παναγιώτης Αβραμόπουλος, κατά την έναρξη της διαδικασίας του απολογισμού τόνισε:
«Είναι ιδιαίτερη ημέρα σήμερα γιατί το θέμα της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου είναι ο απολογισμός της Διοίκησης του Δήμου για τα πεπραγμένα του 2012. Η διαδικασία αυτή η οποία προβλέπεται από το σχετικό άρθρο 217 του Κώδικα, αποτελεί μια σημαντική στιγμή στην πορεία της Διοίκησης καθώς πραγματοποιείται σε μία δύσκολη χρονική συγκυρία για τους εργαζόμενους, τους δημότες και την ίδια τη χώρα. Δεν αποτελεί μόνο μια τυπική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου αλλά κατά κάποιον τρόπο είναι μια διαδικασία ελέγχου της Διοίκησης πέραν των Δημοτικών Συμβούλων, καθώς οι πολίτες που πλήττονται από τις δυσμενείς επιπτώσεις και τα μέτρα της ύφεσης είναι οι πιο αυστηροί κριτές και έχουν δικαίωμα να παραβρίσκονται αλλά και να συμμετέχουν με λόγο σε αυτή. Ο απολογισμός έργου είναι η στιγμή της λογοδοσίας της Διοίκησης προς τον λαό της πόλης για τα θέματα που εθίγησαν, για όσα έχει πράξει, για τις πράξεις και τις δράσεις της και για την προσπάθεια που καταβάλλεται για τη Θεσσαλονίκη».
Στη συνέχεια το λόγο πήραν οι επικεφαλής και οι εκπρόσωποι των δημοτικών παρατάξεων και ακολούθως για τους θεματικούς τομείς της Οικονομικής Διαχείρισης και Ανάπτυξης, του Αστικού Περιβάλλοντος και Σχεδιασμού, του Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής, της Ανακύκλωσης και Καθαριότητας, της Κοινωνικής Πολιτικής, της Νεότητας, Εθελοντισμού και Αθλητισμού, του Πολιτισμού, της Παιδείας και Δια βίου Μάθησης, μίλησαν οι αρμόδιοι Αντιδήμαρχοι κατά το έτος 2012 Χασδάι Καπόν, Ανδρέας Κουράκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, Θανάσης Παππάς, Καλυψώ Γούλα, Μαρία Πασχαλίδου, Σπύρος Πέγκας και Αντώνης Καρούμπης. Για τις ενότητες των Δημοτικών ΜΜΕ, των Νομικών Προσώπων και Δημοτικών Επιχειρήσεων μίλησαν οι αντίστοιχοι Πρόεδροι-Δημοτικοί Σύμβουλοι.
Παρόντες στη σημερινή (Πέμπτη 18 Ιουλίου 2013) ειδική δημόσια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τον απολογισμό έργου του έτους 2012 της Διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης ήταν μεταξύ άλλων ο Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης Γιώργος Τσαμασλής, ο Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης Λάζαρος Κυρίζογλου, η επίτιμη Πρόξενος της Τσεχίας στη Θεσσαλονίκη, Μαργαρίτα Ιγνατίδου, ο Πρόεδρος της Αρμενικής Παροικίας Θεσσαλονίκης Βαρτκές Κονταξιάν, καθώς και εκπρόσωποι επιμελητηρίων, συλλόγων, σωματείων και δημότες της πόλης.

(Ακολουθεί η ομιλία του Δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη).

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΟΥΤΑΡΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ 2012

Αγαπητές και Αγαπητοί Συμπολίτες,
Η παρουσίαση του απολογισμού του έργου του Δήμου είναι μία καλή ευκαιρία για συνολική αποτίμηση της προσφοράς της διοίκησης του στην πόλη. Για να γίνει κατανοητή η προσφορά αυτή πρέπει να υπάρχει μέτρο σύγκρισης. Πέρα από το όραμα μίας παράταξης για το μέλλον της πόλης, η σύγκριση πεπραγμένων -για πρακτικούς λόγους- καλό είναι να γίνεται και σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν και όχι μόνο με το πρόγραμμα της παράταξης που διοικεί. Εκτός λοιπόν από τον απολογισμό της δράσης μας το 2012 σε επιμέρους τομείς, στην ομιλία μου θέλω να θέσω και το πλαίσιο σύγκρισης της δουλειάς μας το οποίο αναπόφευκτα σχετίζεται και με τη δράση των προηγούμενων διοικήσεων του Δ.Θ. Ακόμη και ο τόμος του απολογισμού του 2012 με βάζει σε αυτό τον πειρασμό της σύγκρισης. Το κόστος του δεν ξεπέρασε τα 3.500 ευρώ -έναντι περίπου 10.000 ευρώ που σπαταλούσε η προηγούμενη Διοίκηση για υπερπολυτελείς και κακόγουστες για τη δική μας αισθητική εκδόσεις χωρίς ουσιαστικές και χρήσιμες πληροφορίες.
Πρέπει να γίνει επιπλέον κατανοητό, ότι σε σχέση με τη θητεία δημοτικών παρατάξεων που διοίκησαν στο πρόσφατο παρελθόν, στη θητεία μας η χρηματοδότηση του Δήμου από το κράτος έχει μειωθεί δραματικά. Από το τέλος του 2010 μέχρι το τέλος του 2012, η κρατική χρηματοδότηση μειώθηκε γύρω στο 40% με παράλληλη όμως ανάθεση στο Δήμο πολλών πρόσθετων αρμοδιοτήτων. Επισημαίνω την τεράστια μείωση της κρατικής χρηματοδότησης των τελευταίων ετών για να έχουν οι πολίτες πιο ξεκάθαρη εικόνα για τα χρήματα που διαχειρίστηκαν και διαχειρίζονται οι τοπικοί άρχοντες σε σχέση με το παραγόμενο αποτέλεσμα. Αν και είμαστε ξεκάθαρα αντίθετοι σε αυτές τις μεγάλες περικοπές των κονδυλίων της τοπικής αυτοδιοίκησης, είμαστε ταυτόχρονα υπέρ του νοικοκυρέματος και της χρηστής διοίκησης. Αυτή είναι που μας δίνει τη δυνατότητα να μειώνουμε από τη μία τα βάρη των πολιτών από τα δημοτικά τέλη και από την άλλη να μειώνουμε τις υποχρεώσεις του Δήμου προς προμηθευτές και δημότες χωρίς να επιβαρύνουμε την ταμειακή του ρευστότητα. Έτσι, για δεύτερη συνεχή χρονιά, ρίξαμε «ρευστό» στην αγορά της πόλης αποπληρώνοντας άλλα 4,1 εκ. ευρώ σε προμηθευτές του Δήμου που ως επί το πλείστον είναι μικρές και μεσαίες τοπικές επιχειρήσεις. Μέσα στο 2012 μειώσαμε τα δημοτικά τέλη και πήραμε την απόφαση να τα ελαττώσουμε περαιτέρω το 2013, κατά 10% για τα νοικοκυριά, κατά 6% για τις επαγγελματικές στέγες και κατά 50% για τους απόρους. Η ολοκλήρωση εγκατάστασης ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος στις οικονομικές υπηρεσίες και ο εκσυγχρονισμός του λογιστηρίου που έγινε το 2012 βοήθησε σίγουρα προς την κατεύθυνση της εξοικονόμησης πόρων. Από την άλλη, όταν δει κάποιος την τεράστια μείωση της σπατάλης σε σχέση με την προηγούμενη διοίκηση -παραδείγματος χάριν στη Δημοτική Τηλεόραση ή στις διευθύνσεις καθαριότητας και μηχανολογίας- καταλαβαίνει ότι η σωστή διαχείριση είναι και θέμα διαφορετικής νοοτροπίας και πολιτικής βούλησης. Αυτό το τελευταίο είναι που επιτρέπει στο Δ.Θ. να εκσυγχρονίζει σταδιακά τη λειτουργία του παρά την εξαιρετικά δυσμενή οικονομική συγκυρία.
Η επισήμανση για την οικονομική κρίση δεν αναφέρεται εδώ ως κάποιου είδους δικαιολογία. Ο Δ.Θ., όπως θα διαβάσετε και στο κείμενο του απολογισμού, καταφέρνει να ανταποκρίνεται στο έργο του επειδή για πρώτη φορά αξιοποιεί σε μεγάλο βαθμό εξωτερικούς πόρους και εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης. Η συστηματική δουλειά μας στον τομέα έγκρισης και υλοποίησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων, καθώς και στην προσέλκυση δωρεών και χορηγιών, επέτρεψε την πραγματοποίηση δράσεων που στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν θα ήταν ανέφικτο να γίνουν. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι από την αρχή της θητείας μας τα εγκεκριμένα από Ευρωπαϊκά προγράμματα έργα έχουν ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια ευρώ η απορρόφηση των οποίων έχει ήδη αρχίσει αλλά θα ολοκληρωθεί το 2013-14 ίσως και το 2015.
Η εξασφάλιση, μετά από σκληρή δουλειά, ενός συνδυασμού Ευρωπαϊκών κονδυλίων, χρηματοδοτικών προγραμμάτων του Υ.Π.Ε.ΚΑ και του Πράσινου Ταμείου μας έδωσαν τη δυνατότητα να συνεχίσουμε το πρόγραμμα τεχνικών έργων και αστικών αναπλάσεων που ξεκινήσαμε το 2011. Καθώς ολοκληρώνεται η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, καλό θα ήταν να θυμηθούμε ότι ο χρόνος ολοκλήρωσης του δεύτερου και μεγαλύτερου μέρους του έργου της παραλίας θα ολοκληρωθεί στο μισό χρόνο από ότι το έργο που ολοκληρώθηκε από τους προκατόχους μας. Παρότι είναι λογικό να πιστεύει κάποιος ότι χωρίς πολλά λεφτά μεγάλα έργα δεν γίνονται, θεωρώ τις αστικές αναπλάσεις που υλοποιήσαμε το 2012 έργο πολύ σημαντικό για την πόλη. Γίνεται πράξη η προγραμματική μας δέσμευση για σταδιακή χρήση όλο και περισσότερου δημόσιου χώρου από τους πεζούς και όχι από τα μηχανοκίνητα μέσα. Αν και πιλοτική, η εκτεταμένη εφαρμογή πεζοδρομήσεων στο κέντρο δείχνει πώς οραματιζόμαστε το μέλλον ολόκληρης της πόλης. Είναι ξεκάθαρο ότι δίνουμε προτεραιότητα στη βιώσιμη κινητικότητα και όχι στο αυτοκίνητο. Είναι και αυτό μία πολιτική επιλογή που διαφέρει από αυτή των προκατόχων μας. Και είναι μία πρωτοβουλία που στόχο έχει όχι μόνο την αισθητική αναβάθμιση της πόλης αλλά καταδεικνύει σαφώς και τη διαφορετική μας προσέγγιση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Η ενθάρρυνση άλλων μέσων κυκλοφορίας και όχι των μηχανοκίνητων είναι μία από τις βασικές πτυχές του προγράμματος της πολιτικής μας κίνησης.
Είναι αλήθεια ότι θα μπορούσαμε να έχουμε δείξει καλύτερα αποτελέσματα στους τομείς των υποδομών για τη στάθμευση των οχημάτων, στους λεωφορειοδρόμους ή και στους ποδηλατοδρόμους, το δίκτυο των οποίων σύντομα πιστεύω ότι θα καταφέρουμε να επεκτείνουμε. Οι τεχνικές υπηρεσίες έχουν επεξεργαστεί προτάσεις για την επέκταση του υφιστάμενου δικτύου προς τα ανατολικά. Ωστόσο, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας παρακωλύει συστηματικά το θέμα της μετακίνησης του ποδηλατοδρόμου της Παλιάς και της Νέας Παραλίας στο οδόστρωμα ώστε μαζί με την ασφαλή διέλευση των πεζών να εξασφαλιστεί και μια λωρίδα ποδηλατοκίνησης. Το ίδιο κάνει και με το θέμα άλλων επεκτάσεων του δικτύου ποδηλατοδρόμων. Έχει όλο το δικαίωμα να υποθέσει κάποιος πως η Περιφέρεια παρακωλύει το έργο του Δήμου ώστε να φέρει εκ των υστέρων μια ρύθμιση για να δείξει ότι λύνει εκείνη το πρόβλημα. Όσον αφορά την απαράδεκτη κατάσταση με τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα, την ανεξέλεγκτη κίνηση των δικύκλων στις πλατείες, στους πεζοδρόμους και στα πεζοδρόμια και το τί μπορεί να γίνει για να λυθεί το πρόβλημα, μου δίνεται η ευκαιρία να επαναλάβω τη θέση μας. Είμαστε όχι μόνο αντίθετοι με την υπόνοια για ενδεχόμενες απολύσεις δημοτικών αστυνομικών, αλλά θέλουμε σίγουρα επιπλέον προσλήψεις. Έγινε άλλωστε φανερό αυτές τις μέρες ότι χωρίς τη συνδρομή δημοτικών αστυνομικών η κατάσταση γίνεται αφόρητη. Περιμένουμε την τελική κεντρική απόφαση για το θέμα της καθημερινής αστυνόμευσης.
Σε έναν άλλον κρίσιμο τομέα, αυτόν της καθαριότητας, καλό είναι να θυμόμαστε ότι η απελπιστική κατάσταση που κληρονομήσαμε δεν ήταν παρθενογένεση. Η ατέρμονη σπατάλη με τις αμοιβές για υπερωρίες, νυχτερινά, εξαιρέσιμα και η αδυναμία επιδιόρθωσης των απορριμματοφόρων, ήταν προβλήματα που μας κληροδότησαν οι προηγούμενοι. Παρότι έχω πει πολλές φορές πως θα έπρεπε να έχουμε αντιδράσει πιο γρήγορα και να λύσουμε το πρόβλημα έγκαιρα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρώτον η κατάσταση είχε μία άσχημη προϊστορία και δεύτερον και πιο σημαντικό ότι εδώ και αρκετούς μήνες ο τομέας καθαριότητας λειτουργεί καλά. Ας σταματήσει λοιπόν αυτό το παραμύθι ότι η πόλη συνεχίζει να είναι βρώμικη. Η πόλη είναι στην καλύτερη κατάσταση των τελευταίων ετών. Το σύστημα της καθαριότητας λειτουργεί πλέον σε καλό επίπεδο, τα οχήματα επιστρέφουν σταδιακά συμπληρώνοντας τον κατεστραμμένο και αποδεκατισμένο στόλο των οχημάτων καθαριότητας που κληρονομήσαμε. Στους δρόμους βγαίνουν απορριμματοφόρα χωρίς βλάβες και σε καλή κατάσταση, βγαίνουν επιτέλους οι πλύστρες και πλένουν τα πεζοδρόμια, βγαίνουν τα οχήματα που καθαρίζουν τους ίδιους τους κάδους. Κατηγορηθήκαμε για ανικανότητα και κατασυκοφαντηθήκαμε για δήθεν παράτυπους διαγωνισμούς (μέχρι στον εισαγγελέα κατέφυγαν μέλη της αντιπολίτευσης). Και όμως δικαιωθήκαμε εκ του αποτελέσματος. Το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε την αξιοποίηση εξωτερικού συνεργείου για την συντήρηση και επισκευή των οχημάτων του Δήμου. Με την συμφωνία πλαίσιο που υπογράφηκε με τον μειοδότη του διαγωνισμού εγκρίθηκε από το ΕΣΠΑ η δαπάνη 7 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά νέων απορριμματοφόρων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας που μέσα σε λίγους μήνες θα ανανεώσουν σταδιακά το στόλο των οχημάτων. Παρά τις κατηγορίες από διάφορους κύκλους ότι δήθεν θέλαμε να απαξιώσουμε το έργο των υπηρεσιών του Δήμου και να ιδιωτικοποιήσουμε τον τομέα της καθαριότητας, εμείς αντιθέτως καταφέραμε να τον κάνουμε ξανά λειτουργικό, αποτελεσματικό και λιγότερο κοστοβόρο. Εδώ θα πρέπει να τονίσω την εμπειρία που αποκομίσαμε με ταξίδια στο εξωτερικό, ανταλλαγή εμπειριών όχι μόνο αντιδημάρχων αλλά και εργαζομένων στις υπηρεσίες. Θα ήθελα στο σημείο αυτό να ευχαριστήσω αυτούς τους πολίτες που συνέβαλαν στην εντυπωσιακή όπως μπορείτε να δείτε και στο σχετικό κεφάλαιο του απολογισμού αύξηση της ανακύκλωσης το 2012. Αξιοσημείωτη, και τον ευχαριστώ για αυτό, είναι η καλή διάθεση για συνεργασία που δείχνει ο Μητροπολίτης στον τομέα της ανακύκλωσης. Και φέτος, κατά το 2013, συνεχίζουμε σ’ αυτήν την κατεύθυνση, ώστε σταδιακά ο Δ.Θ. να αποκτήσει τομέα καθαριότητας βασισμένο στις αρχές της αειφορίας και της βιωσιμότητας, με κύριους άξονες τη μείωση των παραγόμενων απορριμμάτων και την ανακύκλωση. Ούτως ή άλλως, δεν πρέπει να ξεχνάμε την κοινοτική οδηγία που μέχρι το 2020 το 50% των απορριμμάτων πρέπει να οδηγείται στην ανακύκλωση. Δυστυχώς δεν μπορώ να ευχαριστήσω συνολικά τους συμπολίτες μας για την συμπεριφορά τους στον τομέα της καθαριότητας. Για να έχουμε καθαρή πόλη χρειάζονται δύο να κάνουν καλά τη δουλειά τους. Αυτοί που παράγουν τα σκουπίδια και αυτοί που τα μαζεύουν. Ο νοών νοείτω. Δεν θέλω να θίξω ακόμη τις διεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη για την ενεργειακή αξιοποίηση των απορριμμάτων, ένα τεράστιο θέμα που μπορεί να έχει θεαματικά οικονομικά αποτελέσματα για τον Δήμο σε συνδυασμό πάντα με την ανακύκλωση.
Σε έναν κρίσιμο την εποχή που ζούμε τομέα, αυτόν της κοινωνικής πολιτικής, το 2012 έγινε πολύ δουλειά που σταδιακά παράγει απτά αποτελέσματα. Η ενίσχυση του τομέα κοινωνικής πολιτικής μέσω της αύξησης του αντίστοιχου προϋπολογισμού και του προσωπικού που απασχολείται σε αυτήν, καθώς και η στενή συνεργασία μας με την κοινωνία των πολιτών και τις μη κυβερνητικές οργανώσεις, προετοίμασε τη σύσταση μόνιμων κοινωνικών δομών. Εκτός από την ενίσχυση των συσσιτίων και του πρωινού για μικρούς μαθητές, έχουμε ήδη φτιάξει και παραδίδουμε -με την ουσιαστική βοήθεια του ιδρύματος Νιάρχος και σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ισότητας- μόνιμο χώρο φιλοξενίας αστέγων καθώς και ειδικό χώρο για τις κακοποιημένες γυναίκες. Μέσω του Κοινωνικού Παντοπωλείου ο Δήμος παρέχει είδη πρώτης ανάγκης σε πολλές οικογένειες. Για την περαιτέρω ενίσχυση πολιτών που δεν μπόρεσαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα του Κοινωνικού Παντοπωλείου, υπάρχει η Δημοτική Τράπεζα Τροφίμων και Ρούχων, η οποία εξυπηρετεί σε είδη πρώτης ανάγκης συνολικά 200 άπορες οικογένειες. Ο Δ.Θ. κατάφερε να εξασφαλίσει Ευρωπαϊκά κονδύλια για πρώτη φορά το 2012 για όλους τους βρεφονηπιακούς σταθμούς του. Παράλληλα μείωσε τα τροφεία που καθορίζονται με βάση το ετήσιο εισόδημα των γονέων, ως το πλέον κοινωνικά δίκαιο κριτήριο. Σε σχέση με άλλες ευάλωτες ομάδες συμπολιτών μας, ο Δήμος σύστησε ομάδα για τη στήριξη ενάντια στις εξαρτήσεις και την παραβατικότητα. Πολύ σύντομα και σε συνεργασία με μη κυβερνητικές οργανώσεις, ο Δ.Θ. θα λειτουργήσει και άλλες σημαντικές μόνιμες κοινωνικές δομές. Ανάλογη φιλοσοφία με το Κοινωνικό Παντοπωλείο θα έχει και το Κοινωνικό Φαρμακείο. Με βάση τις προγραμματικές δεσμεύσεις της δημοτικής κίνησης της Πρωτοβουλίας, συστήθηκε μεταξύ άλλων συμβουλευτικός σταθμός ιατρικής φροντίδας για βασικές ιατρικές εξετάσεις. Στον ίδιο χώρο ήδη πραγματοποιήθηκαν εμβολιασμοί και οφθαλμολογικές εξετάσεις ανασφάλιστων πολιτών. Τη λογική της απεξάρτησης από την παθητική αποδοχή βοήθειας θα ακολουθήσει η μελλοντική δράση του Δήμου για δημιουργία λαχανόκηπων που θα καλλιεργούνται από άπορους οι οποίοι και θα μπορούν να καταναλώνουν τα λαχανικά.
Οι κοινωνικές ανάγκες λόγω της κρίσης μάς υπερβαίνουν. Έτσι και αλλιώς, η λύση στο πρόβλημα της φτώχειας και της ανεργίας είναι η ανάπτυξη της πόλης, η απεξάρτηση από την αποδοχή βοήθειας και όχι η μετατροπή του Δήμου σε φιλανθρωπικό ίδρυμα. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο επιμείναμε και πετύχαμε εντυπωσιακά αποτελέσματα στον τομέα του τουρισμού και της εξωστρέφειας. Ο στόχος της δημιουργίας ενός διακριτού και αναγνωρίσιμου στίγματος για τη Θεσσαλονίκη στη διεθνή τουριστική αγορά επιτυγχάνεται σταδιακά. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν η εντυπωσιακή αύξηση αφίξεων και διανυκτερεύσεων στην πόλη τουριστών κυρίως από την Τουρκία, το Ισραήλ και τις Σλαβικές χώρες. Όλα αυτά βέβαια δεν έγιναν δια μαγείας αλλά με συστηματική προσπάθεια και οργανωμένο σχέδιο προσέλκυσης τουριστικών ομάδων με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την πόλη μας και το παρελθόν της. Έχω δώσει αμέτρητες συνεντεύξεις και έχω κάνει πολλά ταξίδια με στόχο την εξειδικευμένη προβολή της πόλης σε συγκεκριμένα μέρη του εξωτερικού. Το άνοιγμα της πόλης προς τους γείτονες της και η απόρριψη της προηγούμενης μίζερης πολιτικής της εσωστρεφούς αυταρέσκειας και ομφαλοσκόπησης έχουν προκαλέσει το ξαφνικό ενδιαφέρον για την πόλη μας. Οι επισκέψεις σημαντικών προσωπικοτήτων (Hannes Swoboda, Viviane Reding, Dassault, Πρόεδρος Βουλγαρίας, Lauder, κτλ) και η προσέλκυση μεγάλων διεθνών γεγονότων (Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας, WOMEX, Maxi Basketball, Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Παράκτιας Κωπηλασίας, gay pride για δεύτερη φορά το 2013) τονώνουν την τοπική οικονομία και διατηρούν θέσεις εργασίας στην πόλη.
Επίσης πρέπει να αναφερθώ στην πρωτοβουλία του Δήμου για την δημιουργία ενός νέου λογότυπου και slogan για την τουριστική προβολή της πόλης, στο πλαίσιο των δράσεων του Οργανισμού Τουρισμού. Θα πρέπει να σημειώσω εδώ ότι ο Οργανισμός Τουρισμού δραστηριοποιήθηκε εκ νέου χάρη στη δική μας πρωτοβουλία. Αυτό έγινε παρά την -τολμώ να πω- λυσσαλέα, ανεξήγητη και κακόβουλη παρεμπόδιση της καλής λειτουργίας του οργανισμού και των προσπαθειών του Δήμου κυρίως από την Ένωση Ξενοδόχων και του προέδρου της.
Για το τέλος έχω αφήσει μία μεταρρύθμιση που προχωρήσαμε το 2012 και για την οποία είμαι ιδιαίτερα περήφανος. Αναφέρομαι στη διοικητική μεταρρύθμιση του Δήμου που συντελέστηκε και συντελείται με την εφαρμογή του καινούργιου Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ). Έχω ξαναπεί ότι και μόνο αν καταφέρναμε να προχωρήσουμε μία ορθολογική διοικητική μεταρρύθμιση στο Δήμο, και τίποτα άλλο να μην κάναμε, η θητεία μας θα ήταν πετυχημένη. Εξηγούμαι. Η εμπειρία μου στην τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο γίνονται τα πράγματα στην Ελλάδα, με έχουν βοηθήσει να καταλάβω ότι το βασικό πρόβλημα της χώρας είναι αυτό της έλλειψης διοικητικής συνέχειας. Αν δεν δημιουργήσουμε μηχανισμούς διοίκησης που θα λειτουργούν αυτόνομα και θα αξιολογούνται με βάση την απόδοση και την αποτελεσματικότητά τους και όχι με κριτήριο την εξυπηρέτηση πελατειακών σχέσεων, αυτή η χώρα δεν έχει μέλλον. Η ριζική αναδιοργάνωση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας που οργανώθηκε το 2012 και εφαρμόστηκε στις αρχές του 2013, έχει ως βασικό γνώμονα τη μεγαλύτερη αυτονόμηση του διοικητικού μηχανισμού του Δήμου από τους πολιτικούς του προϊσταμένους. Παρότι η δημιουργία αξιόπιστου υπηρεσιακού μηχανισμού είναι έργο δύσκολο και χρονοβόρο, είναι μία αναγκαία διαδικασία που αναβαθμίζει τελικά τον ρόλο και το έργο και των ίδιων των πολιτικών προϊσταμένων του Δήμου. Οι αντιδήμαρχοι παύουν να λειτουργούν ως διευθυντές των υπηρεσιών με αποτέλεσμα τα στελέχη του Δήμου να αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους. Με άλλα λόγια καταργούνται οι λεγόμενες ‘αντιδημαρχίες’ που έτσι και αλλιώς αποτελούσαν αδόκιμο κατασκεύασμα. Οι αιρετοί τώρα μπορούν να αφοσιωθούν στην παραγωγή του απαραίτητου πολιτικού οράματος και του στρατηγικού σχεδιασμού για την πόλη. Με τελικό στόχο τη διοικητική αυτονόμηση των υπηρεσιών του Δήμου, η αλλαγή αυτή που προετοιμάσαμε το 2012 είναι βαθιά μεταρρυθμιστική και σε συμφωνία με τις προγραμματικές εξαγγελίες της παράταξής μας, της «Πρωτοβουλίας για τη Θεσσαλονίκη». Επιπλέον, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τις αρχές της σύγχρονης δημόσιας διοίκησης, της αξιοκρατίας και της διαφάνειας, με βάση τις οποίες εδώ και πολλά χρόνια οργανώνονται οι ανεπτυγμένες χώρες. Ήταν επιτέλους καιρός να γίνει μία τέτοια προσπάθεια και στην Ελλάδα, έστω και σε επίπεδο Δήμου.
Για να επιτευχθούν οι στόχοι μας και να προχωράμε με ελπίδα για το μέλλον, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, χρειάζεται να εντείνουμε τις προσπάθειες για αλλαγή νοοτροπίας στην πόλη. Πρέπει σιγά σιγά να αντιληφθούν οι συμπολίτες μας ότι η καθαριότητα, το κυκλοφοριακό πρόβλημα, το οικονομικό πρόβλημα, η εξυπηρέτηση του πολίτη δεν αλλάζουν από τη μία μέρα στην άλλη. Πρέπει να καταλάβουμε ότι η προσπάθεια αλλαγής της νοοτροπίας είναι ουσιαστική προσπάθεια αποσοβιετοποίησης και αποκρατικοποίησης της ζωής μας. Πρέπει να αντιληφθούμε ποιες πρωτοβουλίες πρέπει και μπορεί να αναλαμβάνει ο πολίτης. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η δουλειά του Δήμου, πέρα από την φροντίδα της καθημερινότητας, είναι να ανοίγει δρόμους και πόρτες για να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες οι πολίτες. Μόνο έτσι ο δημότης θα είναι ενσυνείδητα συμμέτοχος στη ζωή της πόλης και όχι απλά ένας ακόμη παραπονούμενος πολίτης που τα περιμένει όλα από το κράτος.
Συνοψίζοντας τον απολογισμό του έργου μας για το 2012 αλλά και για τα 2,5 χρόνια που είμαστε στη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, πιστεύω ότι –με πολύ λιγότερα χρήματα- ήδη έχουμε καταφέρει για αυτή την πόλη περισσότερα από ότι οι προκάτοχοί μας τα 12 χρόνια που προηγήθηκαν της θητείας μας. Αυτό δεν το λέω αυτάρεσκα μια και από μόνο του δε σημαίνει κάτι ιδιαίτερο. Έτσι κι αλλιώς κριτήριο αξιολόγησης για μας είναι η εφαρμογή του προγράμματός μας και η βελτίωση της ζωής των κατοίκων της Θεσσαλονίκης. Όμως είναι καλό οι δημότες της πόλης να μπορούν να συγκρίνουν για να παίρνουν τις σωστές αποφάσεις για το μέλλον της. Βλέποντας τα ελπιδοφόρα μηνύματα των οργανωτικών αλλαγών και το έργο που πραγματοποιήσαμε το 2012, είμαστε σίγουροι ότι του χρόνου στις εκλογές οι συμπολίτες μας θα μας δώσουν την ευκαιρία να το ολοκληρώσουμε. Με σχέδιο και σύστημα, αποδοκιμάζοντας τις παλιές πρακτικές, την ρουσφετολογική και κομματική προσέγγιση της τοπικής αυτοδιοίκησης. Για το καλό της πόλης!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου